Header Ads

  • Breaking News

    Lelaki Islam Yang Berpakaian Seperti 'IMAM' di Hina Ketika Berjalan di Milan

    Seorang mahasiswa Muslim berjalan di sekitar kota Milan, Itali, mengenakan jubah putih tradisional dan membawa AlQur’an selama lima jam dan mendapatkan reaksi tidak menyenangkan dari pejalan kaki lainnya yang melintas dihadapannya.

     "S***, anda telah melihat ISIS," tanya salah seorang daripada pejalan kaki seperti didengar dalam video yang dihasilkan, yang merujuk kepada Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS)..

    “Taliban,” ujar pejalan kaki lainnya ketika melihat mahasiswa tersebut.

    Berpakaian seperti seorang pendakwah Islam, Hamdy Mahisen, berketurunan Mesir, secara senyap berjalan kaki sekitar Milan sebagai sebahagian daripada "social experiment" untuk menguji toleransi dan persepsi bukan islam kepada Islam. Eksperimen ini dijalankan oleh akhbar Itali La Repubblica, menurut The Huffington Post

    Mahisen, 30, yang fasih berbahasa Itali dan tinggal di bandar itu dengan ibu bapanya, menerima pandangan dan kata-kata menghina dengan penampilannya.

    “Lihat, dia memiliki Al Qur’an. Mungkinkah ia memiliki pistol di balik jubahnya?” Ujar salah seorang pelintas. Banyak kata-kata yang tidak menyenangkan yang terlihat dalam video berdurasi 3 minit itu.

    Video ini dihasilkan ketika Islamofobia semakin meningkat di Eropah, serangan di Paris dan Copenhagen. Awal minggu ini, pelajar perempuan di enam kolej Itali dilarang daripada memakai tudung kepala, menurut Messaggero Veneto. - alarabiya

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad